Autor zdjęcia/źródło:
zdjęcie Scott Webb/Unsplash
W strefie żółtej obowiązuje w szkołach nauczanie hybrydowe – jak wygląda i co to jest? MEN opublikował zalecenia dla dyrektorów szkół, w których wyjaśnia krok po kroku jak zorganizować nauczanie hybrydowe.
Ze względu na rosnące zagrożenie epidemiologiczne i coraz większą dzienną liczbę zachorowań na koronawirusa, rząd zdecydował na wprowadzenie nauczania hybrydowego w strefie żółtej, natomiast nauczania zdalnego w strefie czerwonej. Zmiany te obowiązują od soboty 17 października i będą na razie dotyczyły uczniów klas szkół ponadpodstawowych oraz szkół wyższych. Co to jest nauczanie hybrydowe i jak to wygląda?
Jak wygląda nauczanie hybrydowe?
Nauczanie hybrydowe zostało wprowadzone Przez MEN pod koniec sierpnia do szkół. Jest to wariant B wytycznych Ministerstwa Edukacji Narodowej, według którego dyrektor szkoły będzie mógł podjąć decyzję o wprowadzeniu kształcenia mieszanego, gdy państwowa powiatowa stacja sanitarno-epidemiologiczna uzna za konieczną taką organizację nauki, biorąc pod uwagę poziom i charakter zachorowań na danym terenie i sytuację epidemiologiczną na terenie szkoły/placówki.
Jak wygląda nauczanie hybrydowe? Jak czytamy na stronie MEN kształcenie mieszane (tzw. hybrydowe) może dotyczyć organizowania zajęć w mniejszych grupach lub dla części klas (np. klasy I-III – zajęcia stacjonarne, a starsze klasy zajęcia zdalne) a także zajęć przeznaczonych dla pojedynczych lub niewielkich grup uczniów. Dyrektor szkoły będzie zobowiązany zorganizować kształcenie zdalne np. dla uczniów pozostających na kwarantannie, dla uczniów przewlekle chorych, na podstawie opinii lekarza sprawującego opiekę zdrowotną nad uczniem, czy dla uczniów, którzy mają orzeczenie o indywidualnym nauczaniu z poradni psychologiczno-pedagogicznej i posiadają opinię lekarza o przeciwskazaniach do bezpośrednich kontaktów z nauczycielem ze względów epidemicznych.
Jak wygląda nauczanie hybrydowe – poradnik dla nauczycieli i dyrektorów
Aby usprawnić pracę kadry pedagogicznej MEN wydało również poradnik dla nauczycieli i dyrektorów, wyjaśniający jak wygląda nauczanie hybrydowe i zdalne. Poradnik „Dobre praktyki w zakresie zdalnej edukacji” ma podsunąć pedagogom kila praktycznych rozwiązań, które usprawnią ich pracę w nauczaniu hybrydowym, a także wpłyną korzystnie na wyniki uczniów.
Wybraliśmy z niego kilka praktycznych porad dla kadry odnośnie tego, jak wygląda nauczanie hybrydowe i jak je usprawnić:
- w przypadku kształcenia na odległość należy uwzględnić na poziomie poszczególnych oddziałów grup klasowych liczby i rodzaju zadawanych uczniom prac do samodzielnego wykonania i prac domowych – uczniowie muszą mieć odpowiedni czas na wywiązywanie się z zadanych im prac oraz wsparcie i pomoc nauczycieli.
- zajęcia w poszczególnych oddziałach mogą rozpoczynać się o różnych godzinach, a przerwy należy dostosować do liczby uczniów w szkole.
Natomiast w kwestii nauczania hybrydowego i zdalnego MEN zaleca wychowacom:
- "Wychowawca pozostaje w kontakcie z uczniami i rodzicami oraz na bieżąco monitoruje realizację obowiązku szkolnego przez uczniów, sprawdzając ich obecność na zajęciach on-line. W przypadku nieobecności ustala powód tego zdarzenia.
- Stymulowanie kontaktu społecznego uczniów poprzez umożliwienie im kontaktu on-line w określonym czasie, np. po zajęciach obowiązkowych (bez udziału nauczyciela) – po wprowadzeniu ustalonych wspólnie z uczniami i rodzicami zasad kontaktu, które pozwolą zapewnić e bezpieczeństwo.
- Nauczyciele, psychologowie i pedagodzy powinni być dostępni dla uczniów
i rodziców on-line zgodnie z harmonogramem umieszczonym na stronie internetowej szkoły lub przekazanym rodzicom w sposób ustalony przez szkołę.
- Nauczyciel tak aranżuje zajęcia, by uczniowie korzystali wzajemne ze swojej wiedzy i umiejętności – praca w parach i grupach, dyskusje, wymiana poglądów.
- Nauczyciel ma obowiązek wytłumaczyć, omówić i przećwiczyć z uczniami nowe treści i umiejętności. Uczeń ma prawo korzystać z konsultacji, porad i wskazówek nauczyciela w związku z wykonywanymi zadaniami.
- Nauczyciel dostosowuje narzędzia, metody i formy pracy, które zamierza stosować w zdalnym nauczaniu, do możliwości psychofizycznych uczniów. Przydatny jest kontakt z nauczycielem informatyki, który mógłby wskazać, jakie umiejętności/narzędzia uczniowie powinni już mieć opanowane."
Jak powinien wyglądać natomiast sposób oceniania uczniów według MEN?
- "Nauczyciele mają obowiązek monitorować postępy uczniów w nauce zdalnej.
- Sposoby monitorowania postępów uczniów oraz weryfikacji wiedzy i umiejętności w okresie nauki zdalnej są ujęte w sposobach sprawdzania wiedzy
z poszczególnych przedmiotów.
- Nauczyciel określa sposób sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz decyduje, które zadanie będzie podlegało ocenie.
- Monitorowanie i weryfikowanie wiedzy może być dokonywane za pomocą testów, quizów, poleceń, prac umieszczonych na obowiązującej w szkole platformie edukacyjnej lub w postaci samodzielnej, udokumentowanej w sposób określony przez nauczyciela pracy w domu, ze szczególnym uwzględnieniem możliwości psychofizycznych uczniów, poziomu kompetencji informatycznych oraz dostępności posiadanego sprzętu służącego komunikowaniu.
- Nauczyciel może wymagać od uczniów wykonania określonych poleceń, zadań, prac, projektów umieszczonych w Internecie, np. na platformie edukacyjnej,
lub poprosić o samodzielne wykonanie pracy w domu i udokumentowanie jej
np. w postaci zdjęcia przesłanego drogą elektroniczną.
- Nauczyciel archiwizuje prace domowe poszczególnych uczniów na dany tydzień (lub miesiąc) i przechowuje je do wglądu. Prace pisemne, karty pracy oraz zdjęcia wykonanych prac plastyczno-technicznych są przechowywane przez nauczyciela w specjalnie utworzonym do tego celu folderze.
- Wszystkie prace, które nauczyciel zlecił uczniom jako obowiązkowe, podlegają ocenie. Nie oznacza to jednak, że ocena musi być wyrażona stopniem.
- Uczeń ma możliwość poprawienia ocen otrzymanych za zadania wykonywane
w czasie zdalnego nauczania w sposób i w terminie ustalonym przez nauczyciela. Zasady poprawy oceny, tym oceny z testu sprawdzającego, powinny być zgodne z zapisami w Statucie Szkoły.
- Nauczyciel może przygotować na ustalonych nośnikach przekazu test sprawdzający, za który uczeń otrzyma ocenę.
- Informacja na temat przeprowadzania testów sprawdzających wiedzę powinna być umieszczana odpowiednio wcześniej. Należy określić datę i godzinę rozpoczęcia testu oraz przewidywany czas na jego wykonanie. Pozwoli to uczniom określić, kiedy będą musieli korzystać z komputera.
- Uczeń, który nie weźmie udziału w teście sprawdzającym wiedzę (kartkówka, sprawdzian), jest zobowiązany do napisania testu w terminie dodatkowym, ustalonym przez nauczyciela.
- Oceny uzyskane podczas nauczania zdalnego są dostępne w e-dzienniku lub na bieżąco przekazywane uczniom i rodzicom drogą elektroniczną ustaloną i jednolitą dla całej szkoły.
- Ustalenie sposobu potwierdzania uczestnictwa ucznia na zajęciach innych niż zajęcia prowadzone on-line oraz sposobu i terminu usprawiedliwiania nieobecności uczniów na zajęciach."
Bibliografia i źródło: „Dobre praktyki dotyczące funkcjonowania jednostek systemu oświaty w zakresie zapobiegania, przeciwdziałania i zwalczania COVD 19”, wydawnictwo MEN, sierpień 2020, s.6-8
www.men.gov.pl
CZYTAJ TEŻ: